Vasalt nadrággal a bitófa alá
Bogárdi Szabó István református püspök, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke köszöntőjében arra hívta fel a népes hallgatóság figyelmét, hogy „csak az tud kiállni az emberek ügyéért, aki Isten ügyéért kiállni nem habozik”. A vértanúk sorsa rámutat a kommunista ideológia igazi, leplezetlenül és a maga brutalitásában megnyilvánuló természetére. A vértanúk előbb tanúk voltak, szilárd hitükhöz rendíthetetlen jellem társult: Brenner Jánosról azt jegyezték fel – jegyezte meg a zsinat lelkészi elnöke –, hogy „politikai tevékenységet nem végzett, egyéniségével vonzotta az embereket”. Gulyás Lajos pedig „még a bitófa alá is vasalt nadrággal” ment.
A papi sorsok tehát egyéni sorsok is voltak, és az egyéni sorsokban tűnik elő „a keresztyén hit transzcendáló valósága”. Az erőszakos ideológiák számára ez az isteni korlát és a hitvallók egyénisége a legkevésbé elviselhető; egyfelől azért, mert ez a korlát megtöri az emberi gőgöt, valamit emlékeztet az ember és minden emberi törekvés végességére; másfelől pedig azért, mert „emlékeztet a jó, az igaz, és a szép forrására, az isteni valóságra”. Tertullianus gondolatát felidézve zárta beszédét Bogárdi Szabó István püspök: „aki Isten ügyében habozik kiállni, az végső soron az ember ügyében sem tud kiállni”.
Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház Zsinatának elnök-püspöke köszöntőjében felidézett egy graffitit, amelyet 1982-ben, lelkésszé szentelése napján olvasott az egyik budapesti házfalon: „Kispap, nagypap, plébános, minden csuhás szélhámos, de van még lámpavas, van még lámpavas”. Számára akkoriban, a „konszolidált” Kádár-rendszer mindennapjaiban már „szokatlannak” tűnt, hogy ilyen „kínrímes rigmust” olvasson a házfalakon, de ez a „brutális mondóka” is jelzi, milyen idők jártak akkoriban. Az evangélikusok elnök-püspöke arra emlékeztetett, hogy az evangélikus liturgiában az adventi időszak Keresztelő Szent János ünnepe: ő is előbb tanú volt, majd fejét vették, s ezáltal vértanúvá vált. Kiemelte, hogy azok, akiket a kommunisták meghurcoltak, jó pásztorok voltak, „a jó pásztor pedig életét adja juhaiért”. „A mártírok vére az egyház magvetése” – idézte az egyházatyákat Fabiny Tamás. Emlékeztetett arra is, hogy a mártíroknak is van ökumenéja, mert áldozatukban a különböző felekezetű emberek „tulajdonképpen egyek”.